21 de setembre, Dia Mundial de l’Alzheimer

La Malaltia d’Alzheimer (MA): un abordatge integral per a una malaltia complexa

La MA avança inexorablement mentre esperem un tractament farmacològic curatiu que no tenim encara al nostre abast. Tanmateix, existeixen moltes teràpies (farmacològiques i no farmacològiques), que a la nostra fundació posem en marxa quan estem davant d’una persona que pateix aquest trastorn neurodegeneratiu.  I, malgrat no incidir sobre l’origen patològic de la malaltia, es tracta de teràpies que ajuden a fomentar una major qualitat de vida (endarrerint el deteriorament tant cognitiu com físic, promovent una major connexió amb l’entorn, fomentant el sentiment d’utilitat, incidint sobre la simptomatologia conductual i de l’estat d’ànim, etc. ).

A continuació realitzarem una petita descripció de les teràpies que realitzem a la fundació amb persones amb la MA.

• Abordatge Sanitari: Des de l’àrea mèdica, conjuntament amb l’equip d’infermeria, s’encarreguen de supervisar el pla farmacològic de la persona amb Alzheimer. Controlar la medicació tant cognitiva, com conductual i psicològica (per possibles trastorns en el comportament o en l’estat d’ànim), és d’una importància majúscula; evitar que la persona pateixi alteracions de la conducta, minimitzar sentiments d’apatia, depressió, etc. resulta una eina fonamental en l’abordatge de la malaltia, que es complementa molt bé amb les intervencions conductuals.

• Abordatge Neuropsicològic: Des de l’àrea neuropsicològica es treballa des de dues vessants. La part cognitiva, mitjançant l’estimulació cognitiva, i la part psicològica i conductual, mitjançant la intervenció psicoterapèutica. La MA té com a símptoma més conegut el deteriorament progressiu de la memòria, però aquest és només a l’inici. A poc a poc es veuran compromeses altres capacitats com el llenguatge, l’atenció, les habilitats visuoespacials o el funcionament executiu. L’estimulació cognitiva pretén entrenar les funcions cognitives preservades de la persona, per tal d’assolir que estigui en el millor nivell de funcionament possible segons les seves capacitats. Algunes de les activitats d’estimulació cognitiva són: entrenament cognitiu amb fitxes i app’s especialitzades, teràpia assistida amb gossos, dinàmiques de grup, etc. També és important esmentar la intervenció psicoterapèutica, ja que la MA comporta així mateix alteracions en l’estat emocional i conductual de la persona que poden sostreure la tranquil·litat i el benestar emocional bàsic que tota persona necessita per viure amb qualitat de vida.

• Abordatge Fisioterapèutic: La MA no només comporta alteracions en la cognició i emoció de la persona, el deteriorament físic també apareix amb la progressió de la malaltia, i des de l’àrea de Fisioteràpia es contemplen programes específics per endarrerir els dèficits físics i funcionals, i millorar el funcionament en el seu dia a dia.

• Abordatge d’Animació Sociocultural: La institucionalització de la persona amb MA molts cops comporta un trencament amb les rutines i activitats d’oci i lúdiques que duien a terme. És per aquest motiu que l’àrea d’animació es revela com una de les disciplines que més poden ajudar a integrar socialment la persona dins el centre. Fent-la sentir partícip, activa, i amb oportunitat de poder-s’ho passar bé.

• Abordatge d’Atenció Directa: Quan parlem de l’equip d’atenció directa, ens referim a l’equip professional que vetlla per ajudar la persona en totes les activitats de la vida diària en la qual no pugui ser del tot autònoma; sempre respectant el nivell d’autonomia trobaran una cara amable que els faciliti resoldre les activitats diàries amb tota la diligència possible. Són els treballadors que més hores passen al seu costat, i els que molts cops alerten sobre els canvis en l’evolució de la malaltia.

• Abordatge Familiar i Social: Des de Treball Social i l’àrea Psicològica es treballa per tal que els familiars i /o cuidadors tinguin la millor atenció, tant emocional (mitjançant atenció individualitzada, Grups d’Ajuda Mútua) com d’assessorament sobre els aspectes administratius, ajudes, llei de dependència, i altres dubtes que puguin sorgir.